چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

سیستم بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی نیز نسبت به این دستور ابراز نگرانی می‌کنند.

 نگرانی کلی آنها، کاهش میزان سپرده‌های بانکی به دلیل کاهش نرخ سود آنهاست. در عین حال برخی از بانک‌های دولتی که قرار است 80 درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود،‌ نسبت به پایین آمدن توان رقابتی و کاهش ارزش سهام خود نگران می‌باشند.

از سوی دیگر بانک‌های خصوصی، این تصمیم را در راستای تقویت خود نمی‌دانند و معتقدند که توان رقابتی آنها به دلیل بنیه ضعیف در نظام پولی کشور به شدت کاهش می‌یابد.

بازتاب این تصمیم در میان مردم نیز قابل توجه است. درحالیکه شهروندانی که برای نیازهای اساسی خود نظیر مسکن یا وسایل منزل و یا مواردی دیگر از این تصمیم استقبال می‌کنند، شهروندانی که دارای سپرده در بانک‌ها هستند و بعضا از این طریق امرار معاش می‌کنند، نسبت به کاهش سود سپرده‌های خود ناراضی به نظر می‌رسند.

همچنین خبرها از بازار سرمایه حکایت از طولانی شدن صف فروش سهام بانک‌های خصوصی دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام دولت در کاهش نرخ سود بانکی در چارچوب اجرای قانون برنامه چهارم توسعه است و ما نیز حمایت می‌کنیم.

دکتر غلامعلی حداد عادل در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اظهار داشت: به طور کلی مجلس تصویب کرده و دولت باید طی مراحلی تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه نرخ سود بانکی را تک رقمی کند و مجلس تنظیم این مراحل را به عهده دولت گذاشته است. وی ادامه داد: اقدامات اخیر دولت در چارچوب همین مصوبه است اما بحث‌هایی مطرح می شود که ناشی از پیچیدگی این موضوع است.

سرکوب مالی

دکتر مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از سیاست کاهش نرخ سود بانکی در شرایطی که نرخ تورم در حال افزایش است، انتقاد کرد و گفت: زمانی که بانک‌ها برای منابع خود بین 10 تا 11 درصد هزینه می کنند، پرداخت تسهیلاتی 12 درصدی، آنها را دچار سرکوب مالی  خواهد کرد.

سکوت پورمحمدی

دکتر سید حمید پورمحمدی معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره دستور رئیس جمهوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات تمام بانک‌ها به 12 درصد اظهارنظر نکرد.

پس از تصویب شورای پول و اعتبار

دکتر احمد مجتهد، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بر اساس ماده 2 آئین نامه شورای پول و اعتبار تا زمانی که پیشنهاد رئیس جمهوری برای کاهش نرخ سود تمام بانک‌ها به 12 درصد به تصویب شورای پول و اعتبار نرسد ابلاغیه ای به بانک‌ها صادر نمی‌شود و بانک‌ها نیز کماکان با همان نرخ قبلی به فعالیت ادامه می‌دهند.

مغایرت با سیستم بازار

دکتر مرتضی الله داد کارشناس مسائل اقتصادی تعیین نرخ سود تسهیلات بانک‌های خصوصی توسط دولت را با سیستم مکانیزم بازار و سیستم تعدیل اقتصادی مغایر دانست و گفت: اتخاذ تصمیم در مورد نرخ سود بانک‌های خصوصی از سوی دولت سیاست‌های خصوصی سازی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

سود بانکی در بخش کشاورزی؛ 5 درصد 

دکتر صادق خلیلیان با اشاره به کاهش دودرصدی نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی در سال جاری، گفت:‌در صورت عملیاتی شدن ابلاغیه دولت در مورد کاهش سود تسهیلات بانکی به 12 درصد، ‌نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی از 7 به 5 درصد کاهش خواهد یافت.

فرار سرمایه‌ها از سیستم بانکی

دکتر علی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصمیم دولت مبنی بر کاهش دستوری نرخ سود بانکی به 12 درصد با شرایط فعلی را نادرست دانست و گفت: این اقدام باعث فرار سرمایه‌ها و نوسان در نقدینگی و منابع بانک‌ها می‌شود که در این صورت بانک‌ها در خطر ورشکستگی قرار می گیرند و این حرکت نوعی خودکشی اقتصادی است.

ایجاد رقابت نابرابر

دکتر مسعود نیلی گفت: قیمت تمام شده پول در بانک‌های خصوصی در مقایسه با بانک‌های دولتی بسیار بالا است، بنابراین یکسان کردن نرخ سود نه تنها باعث ایجاد رقابت نابرابر می شود، بلکه فشار بیشتری را هم به بانک‌های خصوصی وارد می کند.

زیان غیر قابل جبران

مصطفی کریم دبیر کانون بانک‌های خصوصی ضرر ناشی از کاهش 5 درصدی نرخ سود بانکی را برای بانک‌های خصوصی غیر قابل جبران دانست و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم موضوع کاهش نرخ سود بانکی را تجزیه و تحلیل کنیم و منتظر تصمیم و ابلاغیه شورای پول و اعتبار در این زمینه هستیم.

بازار سرمایه از این کاهش سودی نمی‌برد

دکترحسین عبده تبریزی، دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار گفت: نه تنها بازار سرمایه مطلقا از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی سودی نمی‌برد، بلکه چنین تصمیمات خلق‌الساعه‌ای سرمایه‌گذاران را به وحشت می‌اندازد.

اختیارات بانک مرکزی  سلب شد

سیدصفدر حسینی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: تصمیم یک باره دولت برای کاهش نرخ سود بانکی در حقیقت موجب کاهش اختیارات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و این اقدام یک تصمیم سیاسی است.

افزایش فشار به بانک‌های خصوصی

دکتر حمیدرضا برادران شرکا، رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: یکسان کردن نرخ سود نه تنها باعث ایجاد رقابت نابرابر می‌شود بلکه فشار بیشتر را به بانک‌های خصوصی وارد می‌سازد و بانک‌های خصوصی دچار مشکل می‌شوند.

پرداخت یارانه به بانک‌ها 

رئیس خانه صنعت و معدن گفت: دولت قول داده تا به بانکهایی که ناشی از کاهش نرخ سود بانکی و اعطای تسهیلات زیان ببینند هزار میلیارد تومان یارانه دهد.‌هادی غنیمی فرد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حرکت رئیس جمهور در جهت کاهش نرخ سود بانکی قابل تقدیر بوده و این اقدام از سوی 3 سند و برنامه مهم کشور (چشم انداز، برنامه چهارم و طرح منطقی کردن نرخ سود بانکی) حمایت می‌شود.

 رئیس خانه صنعت و معدن کاهش نرخ سود بانکهای دولتی و خصوصی به 12 درصد را حرکتی ارزشمند برشمرد و آن را در ایجاد فرصتهای شغلی جدید، تولید بیشتر و خرید ارزانتر موثر دانست.

کد خبر 22793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز